Kraj

Sensacyjne doniesienia. Ataki na Orlen sponsorowane przez niemiecki rząd i Komisję Europejską

Zgodnie z ustaleniami “Gazety Polskiej” aż trzy międzynarodowe “niezależne” organizacje dziennikarskie, które w ostatnim czasie atakowały Orlen za przejęcie Polska Press, są finansowane przez niemiecki rząd. Z kolei inna jest sponsorowana przez Komisję Europejską oraz Parlament Europejski.

Portal Onet kilka dni temu zamieścił apel kilku międzynarodowych organizacji, które krytycznie odniosły się faktu zakupu Polska Press przez Orlen, uznając to za “naruszenie integralności dziennikarstwa”. Ich zdaniem jest to “słaba próba przejęcia większej kontroli nad prasą regionalną przez PiS przed wyborami samorządowymi w 2023 roku”. Padają w tym kontekście oskarżenia o uczynienie z publicznych mediów “rzecznika swojej partii”.

Pod oświadczeniem podpisały się następujące organizacje: Article 19, European Centre for Press and Media Freedom (ECPMF), European Federation of Journalists (EFJ), International Press Institute (IPI) oraz OBC Transeuropa.

Jak się jednak okazuje, organizacje krytykujące przejęcie Polska Press przez spółkę skarbu państwa same są finansowane… przez polityczne rządy. A przede wszystkim niemiecki – do czego dotarła “Gazeta Polska”.

International Press Institute (IPI), która zamieściła na swojej stronie treść oświadczenia, jest sponsorowana m.in. przez Fundację im. Friedricha Naumanna, której głównymi beneficjentami są niemieckie resorty współpracy gospodarczej czy spraw zagranicznych, a także Fundacja im. Konrada Adenauera, od wielu lat powiązana z CDU i kanclerz Angelą Merkel (na jej czele stoją m.in. były przewodniczący Bundestagu Norbert Lammel czy chadecki kanclerz Austrii Wolfgang Schüssel – powiązany także z rosyjskim Łukoilem).

IPI otrzymuje także pieniądze z instytucji dotowanych przez Komisję Europejską, rządu Szwecji, austriackiego resortu spraw zagranicznych i założonej przez Sorosa Open Society Organisation. Co ciekawe, wśród korporacji medialnych zrzeszanych przez IPI z Europy znajdziemy jedynie media niemieckie, szwedzkie i austriackie. Poza tym status członka mają tam także podmioty pochodzące m.in. z Nigerii, Jamajki, Pakistanu, Kenii czy Kataru (a konkretnie finansowaną przez tamtejszy rząd Al-Jazirę).

Kolejną z organizacji podpisanych pod apelem jest Article 19, której darczyńcą jest fundacja powiązana z niemieckim wydawcą publicznym Deutsche Welle, spółką finansową w całości przez federalny rząd Niemiec. Dodatkowo sponsorami stowarzyszenia są m.in. jedna z niemieckich ambasad, Komisja Europejska, fundacja George’a Sorosa, a także kilka ministerstw z Holandii, Norwegii, Wielkiej Brytanii czy USA, a także rządowe agencje ze Szwecji i Danii.

Uruchomione w 2015 roku Europejskie Centrum Wolności Prasy i Mediów (ECPMF) jest finansowane przez niemieckie MSZ, Saksonię, miasto Lipsk oraz niemiecki bank publiczny Sparkasse Leipzig, na czele którego stoi burmistrz Lipska. Jedną z czołowych funkcji pełni tam także Paulina Milewska, dziennikarka “Gazety Wyborczej” oraz były członek zarządu Fundacji Wysokich Obcasów.

Pod apelem podpisało się Osservatorio sui Balcani – finansowane przez włoski rząd, a także Komisję Europejską i Parlament Europejski.

Źródło: Stefczyk.info na podst. Gazeta Polska/ Niezależna Autor: JD
Fot.

Polecane artykuły

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Zamknij