Jedynie prawda jest ciekawa

Żenujące tłumaczenie TVP ws. czołówki "Wiadomości"

02.01.2015

Nowa czołówka "Wiadomości" TVP1, zaprezentowana wczoraj po raz pierwszy wzbudza coraz większe kontrowersje i złośliwe komentarze internautów, którzy natychmiast spostrzegli, że jest prawie wierną kopią oprawy programu informacyjnego „ITV News At Ten” angielskiej stacji ITV, która była wykorzystywana w latach 2008-2009. Tłumaczenie TVP wzbudziło tylko większy śmiech na forach społecznościowych.

Oto porównanie obu czołówek:



Oba filmiki są animacjami 3D, prezentującymi przelot nad miastem (w czołówce „ITV News” jest to Londyn) ze zwolnieniami przy słynnych miejscach, a kończą się pokazaniem zegara z aktualną godziną - w klipie ITV jest to zegar na Big Benie, w Wiadomościach na Pałacu Kultury.
 
Internauci bez litości zaczęli kpić, że TVP po prostu splagiatowała wersję brytyjską. 

- Skandal! "ITV News At Ten" ukradły pomysł na najnowszą czołówkę Wiadomości już 6 lat temu! - ironizował Tomasz Skory z RMF FM. - Copylitzera dla TVP! - szydził z kolei Samuel Pereira z „Gazety Polskiej Codziennie”. A były dyrektor TVP2 Wojciech Pawlak już na poważnie zastanawiał się: - Uzasadnione jest pytanie ile TVP zapłaciła za "oryginalną" czołówkę "Wiadomości".

Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy Telewizji Polskiej, w odpowiedzi na pytania portalu Wirtualnemedia.pl przyznał, że autorzy czołówki "Wiadomości" inspirowali się oprawą „ITV News”, ale... nie tylko.

- Oczywiście, że znaliśmy czołówkę wyprodukowaną przez ITN (Independent Television Network) podobnie jak setki innych. Inspiracji szuka się przez obserwację świata - nie inaczej - stwierdził, dodając że motyw przelotu nad miastem jest obecny w wielu filmach. 

- Samochody też mają koła w zasadzie identyczne… Czy znaczy to, że ich konstruktorzy i producenci popełniają seryjnie plagiaty? Nie, po prostu pewne rozwiązania techniczne i założenia merytoryczne zawsze będą zbieżne w ostatecznym efekcie - bronił w kuriozalny sposób czołówki "Wiadomości" rzecznik TVP. - W dodatku tylko laik może nie zrozumieć, że każdy przelot kamery przez duże miasto leżące nad rzeką wygląda tak samo, nic na to nie poradzimy - zaznaczył niezwykle mało przekonująco.

- Jesteśmy jedynym serwisem, który ma drona live. TVN i Polsat mimo że maja helikoptery, nie są w stanie używać ich do precyzyjnych zdjęć z lotu ptaka - chwalił się w zadziwiający sposób Rakowiecki.

A tłumaczenie na temat podobieństw końcowych zegarów zasługuje na miano najbardziej żenującego i niedorzecznego nie tylko w dopiero co rozpoczętym roku.

- Oba zegary wyglądają podobnie i oba są rozpoznawalnymi elementami horyzontu obu miast. Mogliśmy pokazać na końcu inny budynek, ale tylko Pałac Kultury jest powszechnie rozpoznawalny w całej Polsce. W dodatku nasz zegar pokazuje realny czas, inne zegary w podobnej funkcji (w tym ten z ITV) - nie - brnął rzecznik TVP.


zrk, wirtualnemedia.pl, wpolityce.pl

Zainteresował Cię artykuł? Znajdź nas na Facebooku!

Warto poczytać

  1. 1270swop 12.12.2017

    Kard. Nycz: w Świątyni Opatrzności Bożej będziemy dziękować za odzyskanie niepodległości

    W Świątyni Opatrzności Bożej będziemy w 2018 r. dziękować za ludzi Kościoła, którzy odegrali ogromną rolę w odzyskaniu przez Polskę niepodległości - zapowiedział we wtorek metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz podczas spotkania opłatkowego w tej świątyni.

  2. rulewski12122017 12.12.2017

    Zadziwiający występ senatora Platformy Obywatelskiej. To jest „izba mędrców”?

    W czasie senackiej debaty nad prezydenckimi projektami o SN i KRS, senator Jan Rulewski z Platformy Obywatelskiej pojawił się na mównicy w masce z greckiej tragedii.

  3. 1270expose 12.12.2017

    Premier Mateusz Morawiecki rozpoczął wygłaszanie expose

    Premier Mateusz Morawiecki we wtorek o godz. 16.15 rozpoczął w Sejmie wygłaszanie expose. Głosowanie nad wotum zaufania dla jego gabinetu zaplanowano we wtorek o północy.

  4. policja12122017 12.12.2017

    Chcą Majdanu w Polsce. Nawołują do rzucania koktajlami Mołotowa

    Policjanci z Żar (Lubuskie) zatrzymali 33-latka, który zamieścił na portalu społecznościowym wpis nawołujący do organizacji w Warszawie "drugiego Majdanu".

  5. wimmer12122017 12.12.2017

    Bezgraniczna podłość! Założyciel KOD-u sugeruje, że posłanka Kempa sama podpaliła swoje biuro?

    Paweł Wimmer, jeden z pomysłodawców Komitetu Obrony Demokracji, zasugerował na Twitterze, iż biuro posłanki Kempy to „celowa próba zrobienia dymu”, która jest związana ze „stopniową utratą pozycji” w partii przez posłankę.

CS150MINIfot

Czas Stefczyka 150/2017

PDF (4,60 MB)

pobierz najnowszy numer
archiwum numerów

Facebook