Jedynie prawda jest ciekawa

Gorące tematy:

TVN i Polsat – przyjaciele PO

30.09.2011

Prywatne stacje telewizyjne z większą sympatią pokazują szefa rządzącej partii Donalda Tuska niż liderów opozycji - wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Batorego. Fundacja potwierdziła to, co w czasie kampanii prezydenckiej w Łazienkach Królewskich stwierdził reżyser Andrzej Wajda. Mówił wtedy, że PO ma przyjaciół w stacjach komercyjnych.

W raporcie Fundacji Batorego czytamy m.in., że w stacjach TVN i Polsat „oceny polityków były bardziej spolaryzowane niż w TVP”, a „materiały - kontrowersyjne, z wyraźnie zarysowaną tezą i stanowiskiem dziennikarza”. „TVN i Polsat znacznie częściej niż serwisy TVP prezentowały negatywnie Prawo i Sprawiedliwość, natomiast Platformę Obywatelską najczęściej pozytywnie” – twierdzą autorzy raportu.

- Lepiej późno niż wcale – komentuje dla portalu Stefczyk.info publicysta „Rzeczpospolitej” Rafał Ziemkiewicz. - To, że TVN i Polsat są proplatformerskie było wiadomo już od kilku lat. Teraz omawiając wyniki podobnych badań trzeba stwierdzić ewolucję stacji prywatnych, które nie są już tylko proplatformerskie, ale stały się zajadle propagandowe.

W dokumencie Fundacji Batorego lepiej wypadła telewizja publiczna. Na antenie TVP dominowała neutralna prezentacja partii i ich liderów. Warto jednak zwrócić uwagę, jak rozkładają się sympatie polityczne w poszczególnych programach informacyjnych telewizji publicznej. "Wiadomości" i "Teleexpress" częściej negatywnie oceniały PiS niż PO, z kolei "Serwis Info" i "Panorama" były bardziej krytyczne wobec rządu, niż wobec opozycji. "Teleexpress" z kolei znacząco częściej pokazywał PSL i Waldemara Pawlaka.

W "Faktach" i "Wydarzeniach" częściej niż na antenie TVP prezentowany był premier Tusk. W "Wydarzeniach" był pokazywany nawet 57 proc. czasu, jaki przeznaczono na prezentowanie kandydatów. Kaczyński we wszystkich serwisach pokazywany był przez 48 minut. Przez ponad jedną trzecią tego czasu - negatywnie. Zdecydowanie bardziej krytyczne wobec prezesa PiS były media prywatne (ponad połowa ocen negatywnych), niż publiczne (8 proc. ocen negatywnych).

Fundacja Batorego już po raz czwarty zorganizowała monitoring głównych serwisów informacyjnych wiodących stacji telewizyjnych. Badanie prowadzone było przez zespół socjologów z Pracowni Teorii Zmiany Społecznej Instytutu Socjologii UW. Badane były: "Teleexpress", "Panorama, "Wiadomości", "Serwis Info" (Telewizja Polska), "Fakty" (TVN) i "Wydarzenia" Polsat.

MM

[fot. Wikipedia.pl]

Warto poczytać

Facebook