Jedynie prawda jest ciekawa

Gorące tematy:

Ile kosztują nas media pro-rządowe?

26.02.2014

W ostatnim numerze tygodnika „wSieci” Andrzej Potocki, odsłonił tajniki finansowania mediów pro-rządowych przez spółki skarbu państwa. Sumy, która trafiają do „niezależnych” redakcji są porażające. Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie byłą szefową KRRiT, posłankę PiS Elżbietę Kruk.

Jak pisze Potocki:

„Zanalizowaliśmy ogólnodostępne domom mediowym dane dotyczące rynku tygodników opinii w Polsce, zgromadzone przez firmę AGB Nielsen Audience Measurment. Jest to jedna z najbardziej liczących się na polskim rynku firm badawczych, dostarczająca danych z zakresu czytelnictwa i oglądalności środków masowego przekazu. Jej zadaniem jest również monitorowanie wydatków na reklamę. By wyciągnąć jeszcze bardziej wiarygodne wnioski posiłkowaliśmy się również danymi o sprzedaży Związku Kontroli Dystrybucji Prasy oraz efektami monitoringu wydawnictw uzyskanych dzięki danym pochodzącym również z innych firm, takich jak - Kantar Media czy ZenithOptimedia. Są to wskaźniki najbardziej miarodajne i przyjęte przez branżę medialną, pokazujące m.in. rozpowszechnianie gazet w Polsce czy przychody z reklam. Wnioski są ciekawe. Analiza rynku polskich tygodników opiniotwórczych w latach 2009 – 2013 wykazała, że większość wydatków reklamowych sektora publicznego, czyli spółek Skarbu Państwa (50,23 procent) trafia do tygodnika „Wprost”, choć tytuł ten ma jedną z najniższych sprzedaży, a zarazem najwyższy koszt dotarcia reklamy do klienta wśród badanych tygodników opinii. Nasza analiza opiera się na cenach cennikowych z uwzględnieniem stosowanych rabatów, co jest powszechnie przyjętym standardem np. przy analizie przychodów i wartości firm medialnych” - czytamy w tygodniku „wSieci”.

Podawane rzez Potockiego sumy są szokujące. I tak WYDATKI SEKTORA PUBLICZNEGO W TYGODNIKACH OPINII W ROKU 2013 wynoszą (według danych cennikowych):

Businesswek - 763 000 zł 2,97 %

Gazeta Polska - 0 zł 0,00 %

Newsweek - 6 170 258 zł 24,01 %

Polityka - 5 829 500 zł 22,69 %

Przegląd - 27 000 zł 0,11 %

Wprost - 12 905 950 zł 50,23 %

W odpowiedzi na ujawnione informacje o dochodach spółek medialnych, redakcja tygodnika „Wprost”, zarzuciła „wSieci” iż jej tekst jest populistyczny i "świadczący o ignorancji autora bądź celowym wprowadzaniu w błąd czytelników". Dzieje się tak bowiem, okazało się, że redakcja „wSieci” dotarła do materiału, który ukazuje ofertę jaką w 2011 roku Platforma Mediowa Point Group złożyła jednej ze spółek z udziałem skarbu państwa w związku z organizacją Gali Nagród Kisiela za rok 2010. Trochę reklam, kilka świadczeń sponsorskich wyceniono na niemal cztery miliony złotych! W ocenie ekspertów którymi rozmawialiśmy wystawiona cena za opisany pakiet jest szokująca!

Portal Stefczyk.info poprosił o komentarz w tej sprawie posłankę PiS i byłą przewodniczącą KRRiT Elżbietę Kruk:

„To jest skandaliczna sytuacja, którą zajmowaliśmy się w ramach parlamentarnego Zespołu ds. Wolności Słowa” - mówi posłanka PiS naszemu portalowi.

Kruk dodaje, że sprawa finansowania mediów poprzez reklamy należy konkretnie i raz na zawsze wyjaśnić:

„Skierowaliśmy wniosek do NIK z prośbę o kontrolę spółek, które reklamują się w mediach. Ujawniona przez tygodnik „wSieci” suma, którą otrzymało „Wprostu” powoduje, iż będziemy chcieli uzupełnić ten wniosek o nowe dane” - komentuje była szefowa KRRiT Elżbieta Kruk.

wP, lz

[fot: sxc.hu]

CS145fotMINI

Czas Stefczyka 145/2017

PDF (8,85 MB)

pobierz najnowszy numer
archiwum numerów

Facebook