Jedynie prawda jest ciekawa

Gorące tematy:

Członkowie KRRiT bliżej Trybunału Stanu

13.09.2012

Sejmowa komisja odpowiedzialności konstytucyjnej nie widzi przeszkód, by parlament zajął się wnioskiem o postawienie przed Trybunałem Stanu czterech członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Jak powiedział zasiadający w komisji Jerzy Borowczak (PO), opinia komisji w tej sprawie zostanie teraz skierowana do marszałek Sejmu Ewy Kopacz. Posiedzenie komisji było zamknięte.

Wstępny wniosek o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu przewodniczącego KRRiT Jana Dworaka oraz Witolda Grabosia, Krzysztofa Lufta i Sławomira Rogowskiego – PiS złożyło pod koniec stycznia, po tym, gdy Krajowa Rada ostatecznie zdecydowała, że fundacja o. Tadeusza Rydzyka Lux Veritatis - nadawca TV Trwam - nie otrzyma miejsca na multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej.

We wniosku PiS nie wymieniono piątego członka KRRiT Stefana Pastuszki, który w głosowaniu w sprawie koncesji dla TV Trwam wstrzymał się od głosu.

Komisja uznała, że wniosek spełnia wymogi określone w ustawie o Trybunale Stanu, tj. spełnia warunki wymagane przez przepisy Kodeksu postępowania karnego w stosunku do aktu oskarżenia, zawiera podpisy wszystkich wnioskodawców, a także wskazuje osobę upoważnioną do występowania w imieniu wnioskodawców w dalszym postępowaniu przed organami Sejmu.

Prezes PiS Jarosław Kaczyński mówił w styczniu, że odmawianie koncesji TV Trwam to "skandal i pokazanie, że wolność mediów nie istnieje".

Fundacja o. Tadeusza Rydzyka była jednym z 17 nadawców startujących w konkursie na cztery wolne miejsca na pierwszym multipleksie cyfrowym (MUX-1); Krajowa Rada rozstrzygnęła go w kwietniu 2011 r.
Wniosek Lux Veritatis został odrzucony, bo - zdaniem KRRiT - sytuacja finansowa fundacji nie wróżyła powodzenia przedsięwzięcia.

Na początku kwietnia sąd odrzucił skargę fundacji na bezczynność przewodniczącego KRRiT Jana Dworaka w trakcie procedury rozpatrywania odwołania od decyzji Krajowej Rady. W maju sąd oddalił zaś skargę fundacji na ostateczną decyzję Krajowej Rady w sprawie miejsca na multipleksie dla TV Trwam - podobnie jak skargę spółki Mediasat, nadawcy kanału Tele5. W sprawie złożona została niedawno kasacja do NSA.

Na początku września warszawska prokuratura odmówiła wszczęcia śledztwa po zawiadomieniu Lux Veritatis w związku z decyzją KRRiT o rozłożeniu na raty opłat za koncesje dla podmiotów, którym przyznano miejsca na multipleksie. W ocenie prokuratury zachowania członków oraz przewodniczącego KRRiT nie wypełniły znamion występku z art. 231 Kk, czyli przekroczenia uprawnień, ani też żadnego innego przestępstwa.

Dotąd uruchomiono w Polsce trzy multipleksy. Zgodnie z ustawą o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej multipleks trzeci (MUX-3) został przeznaczony dla telewizji publicznej (TVP), drugi (MUX-2) - dla dotychczasowych komercyjnych nadawców naziemnych, m.in. Polsatu i TVN, zaś multipleks pierwszy (MUX-1) - ostatni, który ruszył przed planowanym na lipiec 2013 r. wyłączeniem nadawania analogowego w Polsce - dla nowych nadawców (czasowo znajdują się na nim też programy TVP).

Zgodnie z ustawą o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej, przed końcem tego roku KRRiT ma ogłosić konkurs na miejsca na MUX-1, które przed 27 kwietnia 2014 r. ma zwolnić TVP. Krajowa Rada poinformowała, że będzie to konkurs na cztery miejsca. Fundacja Lux Veritatis zapowiedziała, że weźmie udział w tym konkursie. Pod koniec lipca KRRiT poinformowała, że jedno z miejsc na MUX-1 będzie w nowym konkursie "z dużym prawdopodobieństwem" przeznaczone dla programu o charakterze społeczno-religijnym.

PAP/JKUB

[fot. MG/blogpress.pl]

Warto poczytać

CS141fotMINI

Czas Stefczyka 141/2017

PDF (4,89 MB)

pobierz najnowszy numer
archiwum numerów

Facebook