Jedynie prawda jest ciekawa

Gry - biznes wart 15 mld dolarów

28.01.2012

Gnom inżynier, rycerz Jedi, żołnierz na współczesnym polu bitwy - bardzo możliwe, że jedną z tych postaci staje się wieczorami kolega z pracy, na co dzień siedzący przy biurku obok. Gry sieciowe zapewniają rozrywkę dziesiątkom milionów ludzi na świecie.

Gry w sieci to biznes wart 15 mld dolarów - szacuje amerykańskie stowarzyszenie Online Gaming Association. Na świecie w odpłatne gry przez internet gra być może nawet ponad 100 mln ludzi. Samych zarejestrowanych graczy, korzystających z konsoli Xbox 360 i Playstation, jest łącznie 60 milionów. Osób używających komputerów osobistych jest więcej, ale trudno ich policzyć, bo korzystają z wielu różnych gier.

Bezkonkurencyjne gry to RPG (role playing games) rozgrywające się w świecie fantasy. Mają 94 proc. udziału w rynku. W tę, która przyciągnęła największą liczbę internautów - "World of Warcraft" (WoW) - gra 10 mln osób. Każda z nich płaci co miesiąc kilkanaście euro abonamentu, co oznacza dla firmy miesięczne obroty rzędu kilkunastu milionów euro. Konsorcjum, które wydało grę i administruje nią, dobrze o tym pamięta i dba o to, żeby interes się kręcił. W sezonie prezentowym przed Bożym Narodzeniem widzowie polskich kanałów telewizyjnych mieli okazję oglądać reklamę gry z udziałem legendy kina karate Chucka Norrisa.

Dobrze o swój rynek dbają też wydawcy popularnego symulatora walki - "Battlefield". Reklamy telewizyjne i billboardy promujące jego nową edycję pojawiały się przez całą jesień w Polsce. Co prawda strzelanki takie jak "Battlefield" czy konkurencyjne "Call of Duty" to czwarta pozycja na liście najpopularniejszych gier w sieci (0,2 proc. udziału w rynku), mają jednak całą masę fanów, grających indywidualnie, bez łączenia się z siecią. Świadczy o tym statystyka piractwa. W 2009 r. Call of Duty była najczęściej kradzioną grą na świecie. Ściągnięto wtedy ponad cztery miliony nielegalnych kopii tej gry (tylko w wersji na komputery osobiste).

Pomiędzy hitowymi grami RPG fantasy a stosunkowo niszowymi strzelankami plasują się gry RPG w scenerii science fiction i tzw. "superhero RPG", czyli gry oparte na komiksach o super-bohaterach (3,7 proc. udziału w rynku). Do tej kategorii autorzy statystyk zakwalifikują najprawdopodobniej działającą od grudnia ubiegłego roku grę "Star Wars The Old Republic", opartą na realiach znanych z filmów z cyklu "Gwiezdne Wojny". Na razie subskrybuje ją około miliona osób, które, jak informuje producent na swoich stronach internetowych, spędziły już łącznie w grze 60 milionów godzin, odgrywając Jedi (810 tys. postaci) lub Sithów (850 tys. postaci) i walcząc ze sobą o dominację w odległej galaktyce.

Nieco mniejszą, ale wierną (i zapewne mniej rozrzutną) grupę graczy stanowią fani łamigłówek i gier towarzyskich takich jak szachy, brydż, scrabble i inne. 1,9 proc. wszystkich grających przez internet gustuje w takich rozrywkach.

Publikująca statystyki Online Gaming Association z zaskoczeniem zauważa, że w sieciowymi grami urozmaicają sobie czas niemal w równym stopniu kobiety co mężczyźni. Poza tym podkreśla, że rynek gier on-line bardzo szybko rośnie. "Co odważniejsi przewidują nawet, że gry sieciowe wkrótce staną się główną formą grania na komputerze" - napisano w raporcie organizacji.

PAP
fot.sxc.hu

Warto poczytać

  1. Morawiecki20092017 22.09.2017

    Morawiecki: Mamy bardzo odważne założenia w gospodarce

    Przyjęliśmy bardzo odważne założenia makroekonomiczne, mikroekonomiczne, budżetowe, fiskalne, monetarne i regulacyjne - mówił w piątek Mateusz Morawiecki.

  2. Biedronkawiki 22.09.2017

    Założyciel Biedronki chwali Polskę. "Dobry kierunek do inwestowania"

    Alexandre Soares dos Santos, założyciel sieci Biedronka, w wywiadzie dla portugalskiej telewizji TVI24 wskazał Polskę jako dobry obszar do inwestowania. Podkreślił, że jest ona znacznie lepszym kierunkiem dla realizowania przedsięwzięć niż rodzima Portugalia.

  3. Lotnisko 22.09.2017

    Jest już szacunkowy koszt budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. To ogromna kwota

    Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) może kosztować 30,9-34,9 mld zł; na obecnym etapie nie przesądzono o sposobie pozyskania finansowania - wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu. Zakończenia podstawowego procesu inwestycyjnego planowane jest do 2027 r.

  4. Gry 22.09.2017

    Wiceminister finansów zapowiada wpływy z podatku od gier

    Resort finansów liczy, że planowane w tym roku wpływy z podatku od gier zostaną wykonane - powiedział PAP wiceminister finansów Wiesław Janczyk. Zwrócił uwagę m.in. na większe zainteresowanie legalnymi zakładami wzajemnymi.

  5. SKOKwiki 21.09.2017

    SKOK-i apelują o zmianę prawa

    Apelujemy do polityków o naprawienie ustawy o SKOK-ach, aby była bardziej adekwatna do specyfiki kas - mówił w czwartek prezes Kasy Krajowej Rafał Matusiak.

CS147fotMINI

Czas Stefczyka 147/2017

PDF (5,87 MB)

pobierz najnowszy numer
archiwum numerów

Facebook