Jedynie prawda jest ciekawa


Polska ma mały udział w światowej produkcji filmowej

09.05.2015

Z raportu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej wynika, że Polska przegrywa w globalnym wyścigu filmowym.

Polska "przegrywa globalny wyścig o udział w międzynarodowych produkcjach" filmowych - czytamy w dot. kinematografii raporcie "Dlaczego warto wspierać przemysł produkcji audiowizualnej?", który przedstawiły wspólnie PwC i Polski Instytut Sztuki Filmowej (PISF).

W raporcie znalazły się: analiza rynku audiowizualnego w Polsce i na świecie oraz rekomendacje zmian w systemie podatkowym, które mogłyby - zdaniem autorów - korzystnie wpłynąć na kondycję rodzimego kina i na gospodarkę.

"Po 10 latach działalności PISF możemy stwierdzić, że obecny system, którego celem było wsparcie kinematografii narodowej oraz zwiększenie liczby i jakości polskich filmów, odegrał swoją rolę" - ocenili autorzy publikacji.

Zaznaczyli zarazem, że "ważnym trendem w przemysłach audiowizualnych jest dziś umiędzynarodowienie projektów i koprodukcje, więc dotychczasowy polski model pobudzania wzrostu przemysłu filmowego poprzez system dotacji z danin publicznych nie wystarcza".

"Choć na świecie branża audiowizualna stabilnie rośnie, a zagraniczni producenci filmowi poszukują miejsc, w których realizowanie projektów jest najbardziej korzystne, przegrywamy globalny wyścig o udział w międzynarodowych produkcjach" - napisano o Polsce w raporcie.

Rocznie w naszym kraju powstaje kilkadziesiąt filmów. W 2013 r. wyprodukowano 32 pełnometrażowe filmy fabularne, w roku kolejnym - 37. Kluczową rolę w produkcji filmowej odgrywa PISF, bez którego wsparcia liczba realizowanych filmów byłaby dużo niższa, jednak - zwracają uwagę autorzy raportu - problemem polskiego rynku jest brak wsparcia podatkowego, które zachęcałoby do inwestowania na terenie Polski w produkcję filmową i do realizacji zdjęć w naszym kraju. Podczas gdy większość państw UE wprowadziła już w życie systemy zachęt podatkowych i niepodatkowych dla produkcji filmowej, które pozwalają przyciągać projekty europejskie, amerykańskie czy azjatyckie, w Polsce brak odpowiednich ulg podatkowych.

"Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) nie przewiduje żadnych specjalnych rozwiązań dla producentów filmowych, inwestorów czy dystrybutorów – traktuje się ich jak zwykłych podatników. Polska wypada niekonkurencyjnie na tle innych krajów europejskich, które wprowadziły wiele zachęt podatkowych skutecznie wspierających rozwój kinematografii" - ocenili autorzy raportu.

W jego fragmencie zatytułowanym "Co można zrobić w Polsce" napisano m.in.: "Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) nie przewiduje żadnych specjalnych rozwiązań dla producentów filmowych czy inwestorów. Brakuje też ułatwień dla branży filmowej w ramach procedur zwrotu VAT. Brak takich rozwiązań zmniejsza udział podmiotów zagranicznych w polskim rynku filmowym, pozbawiając polską gospodarkę i państwo realnych dochodów. Z tego względu konieczne są zmiany, które pozwolą na pobudzanie sektora audiowizualnego za pomocą mechanizmów podatkowych".

Brak odpowiednich rozwiązań zmniejsza udział podmiotów zagranicznych w polskim rynku filmowym, pozbawiając polską gospodarkę i państwo realnych dochodów - alarmują twórcy raportu. Postulują m.in. wprowadzenie zwolnień przedmiotowych w ramach CIT dla sektora audiowizualnego. "Możliwe jest też wprowadzenie ulgi podatkowej w CIT pozwalającej odliczać od dochodu wydatki kwalifikowane, poniesione na produkcję audiowizualną na podstawie spełnienia ściśle określonych kryteriów. W ramach podatku VAT konieczne byłoby uproszczenie zwrotu podatku dla podmiotów zagranicznych" - napisali w raporcie.

Z tym, że zmiany są konieczne, zgadza się m.in. producent nagrodzonej Oscarem "Idy" Piotr Dzięcioł, który był obecny podczas zorganizowanej w Warszawie prezentacji raportu "Dlaczego warto wspierać przemysł produkcji audiowizualnej?". "Ida", do której zdjęcia kręcono m.in. w Łodzi, jest wspólną produkcją Polski i Danii, zrealizowaną przez studia Opus Film oraz Phoenix Film we współpracy z Portobello Pictures, Phoenix Film Polska i Canal+ Polska. Produkcję dofinansowały m.in. PISF i Duński Instytut Filmowy.

Na spotkaniu, na którym przedstawiono raport, Dzięcioł zastanawiał się, jak mogą potoczyć się sprawy przy realizacji kolejnego produkowanego przez niego filmu. "Może skończyć się tym, że ja, mając nie za wysoki budżet filmu, pojadę kręcić ten film na Węgry, ponieważ tam będę ten film mógł zrobić o 25 proc. taniej" - ocenił producent.

Obecnie produkcję filmową w Polsce dotuje przede wszystkim PISF. W 2014 r. Instytut przeznaczył na wsparcie produkcji filmowej prawie 94 mln zł, w tym 70 mln zł na produkcję filmów fabularnych. PISF dba też o wspieranie koprodukcji międzynarodowych. Producenci z Polski i Niemiec mogą np. ubiegać się o dofinansowanie projektów filmowych w ramach Polsko-Niemieckiego Funduszu Rozwoju Projektów utworzonego przez PISF oraz Medienboard Berlin-Brandenburg GmbH i Mitteldeutsche Medienfoerderung GmbH - przypomniano w raporcie.

Zaznaczono jednocześnie, że w kraju rynek kinematografii wpływa też na ożywienie aktywności kulturalnej, gospodarczej i obywatelskiej regionów, dlatego samorządy lokalne coraz częściej, idąc za przykładem innych państw europejskich, tworzą regionalne fundusze filmowe, które odgrywają znaczącą rolę w tworzeniu nowych miejsc pracy i aktywizowaniu lokalnej przedsiębiorczości. W Polsce działa już 9 takich funduszy (m.in. Mazowiecki Fundusz Filmowy, Śląski Fundusz Filmowy); są one dla producentów filmowych źródłem wsparcia pozapodatkowego.

mly/PAP

[fot. wPolityce.pl]

Warto poczytać

  1. feta10072018 10.07.2018

    Najlepsze teatry plenerowe i uliczne. W Gdańsku rozpoczyna się festiwal "Feta"

    Ponad 60 spektakli w wykonaniu 20 polskich i zagranicznych zespołów obejrzeć będzie można na rozpoczynającym się w czwartek w Gdańsku XXII Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych Feta.

  2. literatura03072018 03.07.2018

    "Najprawdziwszy biały kruk". Odnaleziono skarb polskiej poezji średniowiecznej

    To to najprawdziwszy biały kruk, niezwykłe cymelium - tak o nieznanym wcześniej, pełnym, drukowanym tekście "Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią" z 1542 roku mówi jego znalazca, prof. Wiesław Wydra. Dotąd nie była znana kompletna wersja utworu.

  3. sapkowski20062018 20.06.2018

    Twórca sagi "Wiedźmin" kończy dzisiaj 70 lat

    Andrzej Sapkowski, twórca serii powieści o wiedźminie Geralcie, kończy w czwartek 70 lat. Jak zapowiedział pisarz na niedawnym spotkaniu z czytelnikami, nie wyklucza napisania kolejnego tomu cyklu z tym że byłby to prequel.

  4. romanklosowski11062018 11.06.2018

    Nie żyje aktor Roman Kłosowski

    Nie żyje Roman Kłosowski, aktor filmowy i teatralny, znany głównie z roli Romana Maliniaka z serialu TV "Czterdziestolatek". O śmierci artysty poinformował w poniedziałek ZASP - Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmów, Radia i Telewizji. Aktor miał 89 lat.

  5. beksinski08062018 08.06.2018

    Duże zainteresowanie muzeum polskiego artysty

    Przeszło 350 tys. osób odwiedziło istniejącą od sześciu lat Galerię Zdzisława Beksińskiego w Sanoku (Podkarpackie). Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszy się odtworzona tam pracownia artysty.

  6. kino08062018 08.06.2018

    Odrodzenie polskiego kina? Na ekrany wchodzi "Zimna wojna" Pawła Pawlikowskiego

    Porównywana do "Casablanki", zachwycająca rolami aktorskimi, okrzykiwana arcydziełem - nagrodzona w Cannes za reżyserię, wyczekiwana w Polsce "Zimna wojna" Pawła Pawlikowskiego z Joanną Kulig i Tomaszem Kotem wchodzi w piątek do kin.

  7. barbarawachowicz07062018 07.06.2018

    W wieku 80 lat odeszła od nas Barbara Wachowicz-Napiórkowska

    Nie żyje pisarka, autorka spektakli, wystaw, programów radiowych i telewizyjnych poświęconych pamięci wielkich Polaków - Barbara Wachowicz-Napiórkowska. O śmierci 81-letniej Wachowicz poinformowała na Twitterze prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.

  8. zoodd07062018 07.06.2018

    Fundacja Stefczyka na dniu dziecka w gdańskim zoo

    W dn. 2.06.2018r. w Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym odbył się coroczny Festyn Mundurowy Dzień Dziecka, którego organizatorem były: Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów Województwa Pomorskiego i Biuro Organizacyjne Zespół.

CS157fotoMINI

Czas Stefczyka 157/2018

PDF (9,17 MB)

pobierz najnowszy numer
archiwum numerów

Facebook