Jedynie prawda jest ciekawa

Gorące tematy:

Koncert Niepodległości w Muzeum Powstania Warszawskiego

09.11.2011

Polskie pieśni patriotyczne - m.in. "Pieśń Konfederatów Barskich", "Wojenko, wojenko" i "Ostatni mazur" - w aranżacjach jazzowych będzie można usłyszeć na Koncercie Niepodległości, który odbędzie się 11 listopada w stołecznym Muzeum Powstania Warszawskiego.

"Pomysł koncertu narodził się kiedy moja żona Ola Turkiewicz, wiele lat wcześniej przebywająca poza Polską, znalazła w naszym domu mój śpiewnik piosenki patriotycznej. Bardzo ją zainteresował, a ponieważ jest muzykiem, szybko pojawiła się koncepcja zorganizowania koncertu z jazzowymi aranżacjami tych piosenek. Ona jako muzyk i ja jako osoba zafascynowana historią stwierdziliśmy, że w polskich pieśniach patriotycznych drzemie zupełnie niezwykły potencjał muzyczny. Jesteśmy przyzwyczajeni do odgrywania tych piosenek na akademiach wojskowych przez kompanie reprezentacyjne. Natomiast linia melodyczna pozwala na stworzenie z nich absolutnych cacuszek muzycznych, przy czym oczywiście z całkowitym szacunkiem dla harmonii utworu" - powiedział PAP organizator koncertu Jacek "Wiejski" Górski.

Tegoroczna, trzecia już edycja Koncertu Niepodległości połączy klasyczną formułę koncertową z monodramem w reżyserii Anny Mentlewicz i wykonaniu Elżbiety Czerwińskiej. "Co roku sięgamy po nowe style i wykonawców, nowe piosenki i formy wyrazu. W tym roku tą formą jest połączenie koncertu niepodległości z monodramem, który będzie prezentował nowoczesną multimedialną komunikację pomiędzy mieszkającą w Polsce babcią a wnuczką żyjącą w USA i w pewnym sensie odciętą od korzeni. Babcia posługując się mailami, skypem i Youtube'm opowiada w formie listów wnuczce o historii rodziny i historii Polski wplatając w to pocztówki dźwiękowe, którymi będą właśnie odgrywane utwory" - mówił Górski.

W repertuarze koncertu pojawią się w tym roku utwory od wczesnorenesansowego hymnu "Modlitwa za Rzeczpospolitą naszą i za Króla", poprzez piosenki z okresu Powstania Listopadowego, Styczniowego oraz obu wojen światowych, aż po lata 80. XX wieku. Jak zaznaczył Górski, to nie są rockowe aranżacje, pod którymi nie słychać tekstu, ale kompilacje wszystkich stylów, które mieści w sobie jazz.

Mamy tu taki delikatny jazz, wymieszany z poezją śpiewaną, rockiem alternatywnym i muzyką poważną. W tym roku włączyliśmy także organy kościelne i harfę, a więc muzykę symfoniczną, trochę etno, a nawet rapu, zaprosiliśmy bowiem młodego wokalistę Jana Bogdaniuka, który wspólnie ze znanym wokalistą jazzowym Markiem Bałatą zaśpiewa kompilację dwóch utworów. Bogdaniuk będzie rapował wiersz "Czerwona zaraza" powstały w okresie Powstania Warszawskiego i skierowany do Armii Czerwonej czekającej na drugim brzegu Wisły na wykrwawienie zrywu. I ten wiersz zaaranżowany w taki wzruszający sposób, poprzez rodzaj rapu "aktorskiego", będzie skompilowany z zaśpiewaną lirycznie przez Marka Bałatę "Modlitwą Obozową" - opowiadał organizator koncertu.

Jego zdaniem, kolejnym wyjątkowym utworem będzie także kompilacja "Zbroi" Jacka Kaczmarskiego z utworami archiwalnymi, z której powstanie 12-minutowa suita instrumentalno-muzyczna. "Zaczyna się ona od takiej swoistej historii w pigułce, począwszy od archiwalnych nagrań pokazujących wkroczenie Niemców i Rosjan do Polski w 1939 roku. Potem śledzimy narodziny PRL-u, rok 1956, przemówienia Cyrankiewicza i stan wojenny. Jest to skonfrontowane z osobą papieża, który na drugim jakby kanale zaczyna mówić do młodzieży na Westerplatte. Całość uzupełnia delikatny podkład instrumentalno-elektroniczno-symfoniczny. I z tego powstaje swoiste intro do współczesnej aranżacji "Zbroi" - relacjonował Górski.

Podkreślił równocześnie, że celem koncertu jest oddanie czci młodzieży, która często walczyła w pierwszym szeregu z dorosłymi, przelewając krew, oraz zwrócenie uwagi na wkład kobiet w walkę i podtrzymywanie uczuć patriotycznych. "Na linii frontu z reguły pokazywani są mężczyźni i czasem zapominamy o kobietach, które nie tylko również walczyły, ale także podtrzymywały przez wieki patriotyzm, zwłaszcza w okresie zaborów. Podczas narracji przeplatającej utwory muzyczne będą więc szeroko podejmowane wątki udziału kobiet w działaniach patriotycznych" - podkreślił organizator imprezy.

PAP
(fot.wikipedia.org)
CS145fotMINI

Czas Stefczyka 145/2017

PDF (8,85 MB)

pobierz najnowszy numer
archiwum numerów

Facebook